Canadian Classical Bulletin/Bulletin canadien des études anciennes    (ISSN 1198-9149)
Volume 12.6.1 (2006 02 17)
Editors/Redacteurs: J. W. Geyssen (University of New Brunswick) & J. R. Porter (University of Saskatchewan)     <bulletin@unb.ca

Published by the Classical Association of Canada/ Publié par la société canadienne des études classiques

President: Martin Cropp (University of Calgary) <mcropp@ucalgary.ca>
Secretary/Secretaire: Patrick Baker (Université Laval) <Patrick.Baker@hst.ulaval.ca>
Treasurer/Tresorier: Annabel Robinson (University of Regina) <annabel.robinson@uregina.ca>
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        1. Calls for Papers
                     (History and Histrionics in Late Antiquity and the Early Middle Ages)
        2. Summer Study
                     (Ontario Institute for Studies in Education)



 
Calls for Papers
                                                                                                                                              Return

From: Leanne Bablitz
             <lbablitz@interchange.ubc.ca>

Thirty-Sixth Annual Medieval Workshop
The Performance of the Past:
History and Histrionics in Late Antiquity and the Early Middle Ages

University of British Columbia, Vancouver
27-28 October 2006

According to the Etymologiae of Isidore of Seville, "Histriones are those who in female costume imitated the gestures of shameless women; they also acted out stories and historical events [historias et res gestas] by dancing. They were called histriones either because the genre comes from Histria, or because they expressed complicated plots [perplexas fabulas] in stories [historiis], as if [their name were] historiones" (XVIII, 48). Like Isidore, many in Late Antiquity and the early Middle Ages recognized some connection between history and performance. Because the present was understood in relation to the past, the new in terms of the old, memory — as recent scholarship has emphasized — was a crucial site of meaning-production. But the memorial production of meaning is always a mediated process. Given that present demands dictated a (re)staging of the past, how did the genres, settings, casts and publics of remembrance (and forgetting) shape historical plot? We invite proposals that explore the relationships between history and performance, historiography and performativity, in Late Antiquity and the early Middle Ages.

Some financial support may be available for graduate students. Papers should not exceed 20 minutes. Send abstract (max. 500 words) and short bio by e-mail to the organizers, Courtney Booker (History) <cbooker@interchange.ubc.ca> and Mark Vessey (English) <mvessey@interchange.ubc.ca>, to arrive by March 31, 2006.

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36e Colloque international d'études médiévales
Université de Colombie-Britannique, Vancouver
les 27-28 octobre 2006

Le passé mis en scène.
Histoire et jeux d'histrions de l'Antiquité tardive et du Haut Moyen Age.

Dans ses Etymologies, Isidore de Séville explique que les histrions [histriones] étaient des acteurs travestis qui imitaient les gestes des femmes sans pudeur et qui racontaient en danse des histoires et événements historiques [historias et res gestas]. Il se peut que les histrions aient été ainsi nommés parce que le genre dans lequel ils oeuvraient provient d'Histrie, ou encore parce qu'ils racontaient des récits compliqués [perplexas fabulas] sous forme d'histoires [historiis], comme s'ils étaient en fait "historions" [historiones] (XVIII, 48). Beaucoup d'autres auteurs de l'Antiquité tardive et des débuts du Moyen Age voient des liens entre l'histoire et les arts d'interprétation. Puisque l'on concevait le présent par rapport au passé et le nouveau par rapport à l'ancien, la mémoire — comme l'ont souligné des travaux récents — contribuait de façon cruciale à la production du sens. Mais cette sémantisation par la mémoire ne se fait pas sans intermédiaire et représente donc un processus complexe. Etant donné que les attentes du présent exigeaient une (re)mise en scène du passé, comment les divers genres, les lieux, les distributions successives, les publics changeants du souvenir (et de l'oubli) ont-ils modelé le récit historique? Nous invitons dès maintenant toute proposition de communication explorant les rapports entre l'histoire et les arts d'interprétation, entre l'historiographie et la théâtralité du texte narratif, au cours de l'Antiquité tardive et du Haut Moyen Age.

Quelques subventions de voyage seront peut-être disponibles pour les étudiants de maîtrise et de doctorat. Les communications ne devront pas dépasser les 20 minutes. Veuillez nous envoyer par courriel, et AVANT LE 31 MARS 2006, un résumé de communication de moins de 500 mots, ainsi qu'un bref c.v.

Les organisateurs du colloque, Courtney Booker (Dép. d'anglais) <cbooker@interchange.ubc.ca> et Mark Vessey (Dép. d'histoire) <mvessey@interchange.ubc.ca>



 
Summer Study
                                                                                                                                              Return

From: Margaret-Anne Gillis
             <mgillis@mail.scdsb.on.ca>
OISE
Additional Qualification Course and the Honour Specialist Course in Classical Studies: Latin

The Ontario Institute for Studies in Education at the University of Toronto is offering for the first time in nine years, an Additional Qualification Course and the Honour Specialist Course in Classical Studies: Latin in July 2006. Teachers who have completed a B.Ed. and hold a valid teaching licence in addition to the required academic background are encouraged to contact OISE as soon as possible for admission to the programme. Interested candidates who would like additional information can contact OISE on-line, the OCA website at http://www.ontclassics.org or Margaret-Anne Gillis at Barrie Central Collegiate, 125 Dunlop Street West, Barrie, Ontario, L4N 1A9 or at <mgillis@mail.scdsb.on.ca>.



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