Canadian Classical Bulletin/Bulletin Canadien des Etudes Anciennes

15.8.1      2009 04 25     ISSN 1198-9149

 

Editor/Rédacteur: Michael P. Fronda (McGill University)
ccb@cac-scec.ca

webpage: http://cac-scec.ca/ 

Published by e-mail by the Classical Association of Canada/Publié par courrier électronique par la société canadienne des études classiques 

President: Jonathan Edmondson (York University, Toronto)   jedmond@yorku.ca
Secretary/ Secrétaire: John Serrati (McGill University, Montreal)   john.serrati@mcgill.ca
Treasurer/ Trésorier: Annabel Robinson (University of Regina)   annabel.robinson@uregina.ca

 

Contents:

[1] CCB/BCEA Announcements

[2] Association Announcements and News

[3] Positions Available

[4] Calls for Papers and Conference/Lecture Announcements

[5] Scholarships and Competitions

[6] Summer Study and Field Schools

[7] Varia


[1]  CCB/BCEA Announcements

From the CCB editor

CCB Hiatus in May, reminder

This is a reminder that the CCB will go on hiatus for the month of May. I will be unavailable for the entire month, so there will be no regular issue OR any special issues. I may be able to send out a special April issue at the end of the month, especially since volume 15.8 was mailed out a few days early (see above). If you have particularly time sensitive announcements for May, please make sure that you send them to me by the 20th of April. 


[2] Association Announcements and News

From Jim Murray 

PRIX DU MÉRITE, 2009

Le Comité du Prix du Mérite prend plaisir à annoncer que la Professeure Catherine Rubincam sera deuxième récipiendaire de ce prix.  Le prix, qui reconnaît les services multiples et soutenus que la Professeure Rubincam a rendus aux études classiques du Canada, sera présenté à l’assemblée générale annuelle de la Société, le 13 mai 2009.

AWARD OF MERIT, 2009

The Award of Merit Committee is pleased to announce that Professor Catherine Rubincam (University of Toronto at Mississauga) will be the second recipient of this award.  The award, which recognizes Professor Rubincam’s manifold and sustained services to Classical studies in Canada, will be presented at the Association’s annual general meeting on 13 May 2009.

++++++++++++++++++++++++++++++++++

From Jim Murray

Classical Association of Canada / Société Canadienne des Études Classiques
Report of the Nominating Committee / Rapport du comité des candidatures 2009

Those persons listed with an asterisk are proposed for election at the Annual General Meeting. The others are already elected.

Les personnes dont le nom est marqué par un astérisque doivent être élues à l'Assemblée générale. Les autres ont déjà été élues.

Honorary President/Président honoraire
Léopold Migeotte (Québec), 2007 - 10

Past President/Président sortant
James Murray (New Brunswick), 2008 - 10

President/Président
Jonathan Edmondson (Ontario), 2008 - 10

Vice-President/Vice-Président
Alison Keith (Ontario), 2008 - 10

Secretary/Secrétaire
John Serrati (Québec), 2008 - 11

*Treasurer/Trésorière
Ingrid Holmberg (British Columbia), 2009 - 12

Council/Le conseil
Guy Chamberland (Ontario), 2008 - 10
Claude Eilers (Ontario), 2008 - 10
Sean Gurd (Québec), 2008 - 10
*Noreen Humble (Alberta), 2009 - 11
*Peter O’Brien (Nova Scotia), 2009 - 11
*Pierre Bonnechere (Québec), 2009 - 11
*Catherine Mori (British Columbia) (Secondary School Representative), 2009 - 11

Journal Editors/Rédacteurs des revues (ex officio)

Phoenix
Victoria Wohl, Jeremy Trevett (Ontario)

Mouseion
John Geyssen (New Brunswick), Hans vanderLeest (New Brunswick), Myles McCallum (Nova Scotia)


Submitted by/soumis par:
Laurel Bowman, Bonnie MacLachlan, Vayos Liapis, James Murray (Chair/Président)

++++++++++++++++++++++++++++++++++

From: Jonathan Edmondson

RAPPORT DU CRSH SUR SES PRATIQUES D’ÉVALUATION PAR LES PAIRS

À l’automne 2008, le CRSH a demandé à un groupe d’experts indépendants d’examiner la qualité de l’ensemble de ses pratiques d’évaluation par les pairs, et ce, de la sélection des examinateurs jusqu’à l’élaboration des politiques. Composé d’experts internationaux dans le domaine de l’évaluation par les pairs, ce groupe avait pour mandat de s’assurer que le CRSH conserve sa place en tant que chef de file mondial quant à son expertise en matière d’évaluation des propositions de recherche. 

En décembre 2008, il a soumis son rapport final, intitulé Promouvoir l’excellence en recherche: Examen mené par un groupe d’experts international à l’égard des pratiques d’évaluation par les pairs au Conseil de recherches en sciences humaines du Canada, à la haute gestion du CRSH. Dans ce rapport, le groupe d’experts conclut que le processus d’évaluation par les pairs du CRSH « correspond aux pratiques exemplaires et aux normes internationales les plus élevées ». Il fait également une série de recommandations afin que le processus mis en place par le CRSH demeure viable, efficace et de calibre mondial.

Le groupe d’experts est arrivé à cette conclusion après avoir examiné des documents en profondeur, mené un sondage en ligne auprès des membres de la communauté des chercheurs en sciences humaines et interviewé plus de 50 évaluateurs, agents de programme et membres de la gestion du CRSH. Il a également pris en considération les systèmes d’évaluation par les pairs utilisés aux États-Unis, en Australie, en Angleterre et en Allemagne.

L’équipe de la haute gestion du CRSH étudie soigneusement les recommandations formulées dans ce rapport. Les conclusions qu’elle en tirera lui permettront de proposer un plan d’action au cours des prochains mois. Ce plan, dont la finalité sera d’augmenter le niveau de qualité du

système d’évaluation par les pairs du CRSH, sera mis en place dans un intervalle de 6 à 24 mois. 

Tous les membres de la SCEC profiteront d’un examen approfondi de ce rapport, puisqu’on y trouve beaucoup de renseignements sur les pratiques actuelles du CRSH à propos des bourses de maîtrise et doctorat, des bourses postdoctorales et des subventions ordinaires de recherche, avec quelques propositions pour modifier ces pratiques.  Le rapport est disponible sur le site-web du CRSH (http://www.sshrc.ca/site/about-crsh/publications/peer-pairs_f.pdf).

Les résultats des concours pour les bourses de maîtrise et doctorat, des bourses postdoctorales et des subventions ordinaires de recherche ne sont annoncés qu’aux individus et aux départments; les statistiques cumulatives du CRSH ne sont pas encore disponsibles. Le Conseil surveillera aussitôt que possible les résultats des concours qui concernent les chercheurs au domaine des Etudes Classiques au Canada. 

SSHRC REPORT ON ITS PEER-REVIEW PRACTICES

CAC members will recall that in the fall of 2008 SSHRC commissioned an independent Blue Ribbon Panel assessment of the quality of its entire peer-review practices, from selecting reviewers to developing policies. Aimed at ensuring SSHRC’s continued position as a world leader in the expert evaluation of proposals, the independent Blue Ribbon Panel comprised a group of international experts in peer review.

The Panel submitted its final report, Promoting Excellence in Research: An International Blue Ribbon Panel Assessment of Peer Review Practices at the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada to SSHRC management last December. The report concludes that SSHRC’s peer-review system is “up to the best practices and highest international standards,” while offering a list of recommendations aimed at ensuring that our processes remain sustainable, efficient and world-class.

The report’s conclusions were drawn from an extensive review of relevant documentation, an online survey of members of the humanities and social sciences community, and more than 50 interviews carried out with reviewers, program officers and SSHRC management. The panel also took into account experiences in the American, Australian, British and German peer-review systems.

SSHRC is giving careful consideration to the recommendations identified in the report. In the coming months it will develop an action plan based on our conclusions. The actions proposed will be aimed at further enriching the quality of SSHRC’s peer-review system, and will be implemented over six to twenty-four months.

CAC members may find it enlightening to read the Blue Ribbon report, as it contains much useful discussion of current SHHRC practices with regards to Masters, Doctoral and Postdoctoral fellowships and the Standard Research Grant competition, alongside its recommendations for change.   It is available on the SSRHC website at http://www.sshrc.ca/site/about-crsh/publications/peer-pairs_e.pdf.

The results of this year’s Masters, Doctoral and Postdoctoral fellowships and Standard Research Grant competition have been announced to applicants and universities, but no cumulative data is yet available from SSHRC. CAC Council will be monitoring the success rates of Classicists as soon as this material is made available.

 


[3] Positions Available

From Leona.MacLeod@dal.ca 

Department of Classics, Dalhousie Univerisity: 10-month sessional position
DEPARTMENT OF CLASSICS, DALHOUSIE UNIVERSITY

10-Month Sessional Appointment
Ancient Greek History
Lecturer/Assistant Professor

Applications are invited for a 10-month sessional appointment at the Lecturer/Assistant Professor level effective August 1, 2009 in Ancient Greek History. This position is subject to budgetary approval.  The successful candidate will be expected to teach classes in Ancient Greek at the introductory and/or intermediate level, as well as intermediate level classes in Greek and Hellenistic history.  An ability to teach introductory level art history would be an asset.    Applicants should have completed the PhD or have the PhD in-hand and show competence in teaching, research and publication appropriate to their experience.  The salary will be commensurate with qualifications and experience.  A letter of application, complete and updated curriculum vitae, and three confidential letters of professional recommendation forwarded by the referees under separate cover to:

Dr. Leona MacLeod, Acting Chair
Department of Classics
Dalhousie University
6135 University Avenue
Halifax, Nova Scotia
B3H 4P9
Leona.MacLeod@dal.ca

The closing date for applications is May 29, 2009.

All qualified candidates are encouraged to apply; however, Canadians and permanent residents will be given priority.  Dalhousie University is an Employment Equity/Affirmative Action employer.  The University encourages applications from qualified Aboriginal people, persons with a disability, racially visible persons and women. 

 


[4] Calls for Papers and Conference/Lecture Announcements

From Annabel Robinson

TRAVEL FUNDS, ANNUAL MEETING, UBC, 12-14 May 2009

A limited amount of money is available from the CAC from SSHRC for reimbursing CAC members who are giving papers for travel to the Annual Meeting in Vancouver, May 12-14, 2009.  Please apply to your own institution first. Students will be given priority in the allocation of the CAC funds. Application forms will be available at the conference.

BOURSES DE VOYAGE, CONGRÈS ANNUEL, VANCOUVER, 12-14 mai 2009

Grâce à une modeste subvention du CRSH, la SCEC peut rembourser aux membres de la Société qui donnent une communication une partie des frais de voyage au congrès annuel, qui aura lieu à Vancouver, 12-14 mai 2009.  Veuillez solliciter l'assistance financière en premier lieu de votre institution. En distribuant ces fonds, la SCEC privilégiera les étudiant(e)s. Les formulaires de demande seront disponibles au cours du congrès.

--------------------------------------------------------------------------

Many thanks. The Treasurer apologizes for the last-minute nature of this announcement.

 


[5] Scholarships and Competitions

From: Jeremy Trevett 

CAC Undergraduate Essay Contest 2009

The Undergraduate Essay Contests are designed to showcase the research of undergraduate students taking Classics courses at Canadian universities. Students do not need to be Classics majors to submit their work: essays written for any undergraduate course with classical content at a Canadian university during the previous academic year are eligible. Two separate competitions are held each year: a junior contest, for papers submitted by junior undergraduates in survey courses where no specialized knowledge of Classics is required, and a senior contest, for papers written by undergraduates in specialized upper-level courses in Classics. A separate set of prizes is awarded for each of these competitions.

Concours d'essais pour le 1er cycle, 2009

Les concours d'essais pour étudiants de premier cycle ont pour but de mettre en valeur les travaux de recherche d'étudiants qui suivent des cours de premier cycle en études classiques dans une université canadienne. Les participants ne doivent pas obligatoirement être inscrits dans un programme d'études classiques: tous les essais rédigés dans le cadre d'un cours ayant trait aux études classiques, dans une université canadienne, au cours de la dernière année scolaire, sont éligibles. Chaque année ont lieu deux concours distincts. Le concours de niveau junior récompense des étudiants de premier cycle pour des travaux rédigés dans le cadre de cours d'initiation, pour lesquels aucune connaissance spécifique dans le domaine des études classiques n'est requise; le concours de niveau senior prend en compte des travaux d'étudiants de premier cycle écrits dans le cadre de cours spécialisés en études classiques. Les prix sont attribués de façon indépendante pour chacun des deux concours. 


Rules

Essays may be submitted by either the student or the instructor. They may be up to 50 pages in length. Up to two separate essays may be submitted for any one student, but no individual will be eligible for more than one award in any particular year.

Essays should submitted as they were submitted for the course, without revisions or corrections (with the exception of typographical errors) and with no comments or corrections by the instructor. The cover page should contain only the title of the paper: nowhere in the essay proper should any information be offered that might identify the student, the instructor, or the institution. A separate sheet should be submitted with the name of the student, his/her institution, and the submitting instructor (if applicable).

Entries should also indicate whether the essay is to be judged in the junior or the senior contest. If you are not certain which category might be appropriate, please include a brief description of the course for which the essay was written.

Judging is based on both form and content. The winning essays in both contests must be well-written, clearly organized, and free from errors of grammar and syntax. In the junior contest, winners usually have demonstrated a solid understanding of the sources pertinent to their topic and have covered their chosen subject thoroughly. In the senior contest, winners are expected to have made good use of both ancient and modern sources and to have offered new insights on their chosen topic.

Other types of submissions (for example, original works of fiction, video productions, games) will also be considered should the adjudicators judge them appropriate. All such submissions must be based on and deal creatively with ancient source material.


Règlements

Les essais peuvent être soumis par les étudiants, ou par leur professeur. Les textes doivent compter au maximum 50 pages. Chaque étudiant peut soumettre jusqu'à deux essais différents, mais aucun concurrent ne sera récompensé plus d'une fois dans la même année. 

Les essais doivent être soumis tels qu'ils ont été présentés dans le cadre du cours, sans révision ou corrections (à l'exception des fautes typographiques), et sans commentaires ou corrections de la part du professeur. La page couverture ne doit contenir que le titre du travail : l'essai ne doit contenir aucune information permettant d'identifier l'étudiant, le professeur ou l'institution. Le nom de l'étudiant, son institution et le nom du professeur ayant soumis l'essai (s'il y a lieu) doivent Ítre fournis sur une feuille séparée. 

Ce document doit également indiquer si l'essai est soumis au concours de niveau junior ou senior. En cas de doute, veuillez inclure une brève description du cours pour lequel l'essai a été rédigé. 

Les travaux seront jugés à la fois sur la forme et sur le contenu. Les essais retenus pour les deux concours devront Ítre bien écrits, structurés de façon claire, et devront Ítre exempts d'erreurs grammaticales et syntaxiques. Les gagnants du concours de niveau junior des années passées ont démontré une compréhension approfondie des études pertinentes à leur sujet qui fut couvert de façon minutieuse. Les gagnants du concours de niveau senior devront avoir fait preuve d'un bon usage des sources, modernes comme anciennes, dans la rédaction de leur dissertation qui présentera un caractère innovant. 

Les autres types de travaux soumis (par exemple : récits de fiction originaux, productions vidéo, jeux) seront aussi pris en considération, à condition d'Ítre jugés appropriés par le jury. Le contenu des travaux de ce type devra s'appuyer sur des sources anciennes, et en traiter de façon créative. 

Prizes

Cash prizes will be awarded to the winning entries in both the junior and senior competition, and the winners will have the option of posting their entries on the CAC website.   First prize : $150; Second prize : $100; Third prize : $50

Prix

Des prix en argent seront attribués aux gagnants des concours de niveau junior et senior, et les gagnants auront la possibilité d'exposer leurs travaux sur le site Internet de la SCÉC. Premier prix : 150,00$; Deuxième prix : 100,00$; Troisième prix : 50,00$

Essay submission / Pour envoyer les essais

Essays may be submitted either by e-mail (in .doc or .rtf format only, please; i.e., not in .docx) or by post to:

Les essais doivent être soumis soit par courrier électronique (prière de n'utiliser que les formats .doc ou .rtf; ne formatez pas les essais selon le format .docx), ou par courrier postal, à l'adresse suivante : 

Professor Jeremy Trevett, 

Department of History,
York University,

4700, Keele Street, 

Toronto, ON M3J 1P3.

Email: jtrevett@yorku.ca

DEADLINE FOR SUBMISSIONS : August 31, 2009

DATE LIMITE D'ENVOI DES TRAVAUX : le 31 août 2009

For further details, see http://cac-scec.ca/fr/concours_essais.html or http://cac-scec.ca/eng/concours_essais.html

 

 


[6] Summer Study and Field Schools

No announcements this month.


[7] Varia

From tkdix@uga.edu

“REACTING TO THE PAST” ANNUAL SUMMER INSTITUTE AT BARNARD COLLEGE
College faculty and administrators are invited to participate in the ninth annual “Reacting to the Past” Institute at Barnard College (New York), June 11-14, 2009. 

“Reacting to the Past” (RTTP) consists of elaborate games, set in the past, in which students are assigned roles with “victory objectives” informed by seminal texts in the history of ideas. The curriculum seeks to draw students into the past, promote engagement with big questions in the humanities and sciences, and improve speaking, writing, and leadership skills. An alternative approach to general education, RTTP was honored with the 2004 Theodore Hesburgh Award (funded by TIAA-CREF) as the nation’s outstanding pedagogical innovation in undergraduate teaching and learning. 

Participants will learn about the curriculum by engaging in intensive two-day workshops on particular games, ranging from “The Threshold of Democracy: Athens in 403 B.C.” to “Acid Rain and the European Environment, 1979-89: The science, economics, politics, and philosophy of environmental protection.” In addition to game sessions, concurrent sessions will provide an opportunity to discuss issues and concerns related to the classroom experience, general education, assessment, and the problems and possibilities of the RTTP approach. 

This summer’s institute will include a “classical track,” in which participants can play both “The Threshold of Democracy: Athens in 403 B.C.” and “Beware the Ides of March: Rome in 44 B.C.E.” Gamemasters for the classical track are Carl A. Anderson (Michigan State University, ander100@msu.edu) and T. Keith Dix (University of Georgia, tkdix@uga.edu).

For further information, visit http://www.barnard.edu/reacting/conference/annual or email reacting@barnard.edu.  Online registration will begin May 1, 2009. 

WEB SITE: http://www.barnard.edu/reacting/conference/annual

CONTACT:

Dana M. Johnson
Office of the Provost
Barnard College
3009 Broadway

New York, NY 10027

Phone: (212) 854-6627
Email: djohnson@barnard.edu

 


Next regular issue    2009 06 15
Send submissions to ccb@cac-scec.ca 

(Place the word SUBMISSION in the subject heading. Please send announcements in an editable format (.doc, .rtf, . html). The editor typically does not allow attachments; provide a link to posters, flyers, etc. / Écrivez le mot SUBMISSION dans le ligne de sujet. Veuillez envoyer les annonces au format que on peut éditer (.doc, .rtf, . html). En général le rédacteur ne permet pas des pièce-jointes; incluez liens à tous affiches, circulaires, etc.).